fredag den 13. april 2012

Uge I - Buskort, blåmuslinger og La Bohème

To døgn er gået, siden jeg fløj ind over Island nærmere og nærmere det sorte sand og den bugtede kystlinje. Jeg satte fødderne på islandsk grund kl. 21 islandsk tid, det svarer til kl. 23 dansk tid, og da jeg var den første der fik sin kuffert, var jeg ude af de automatiske døre på 10 minutter. Der stod amma og afi heldigvis og ventede på mig. Vi kørte gennem landskabet fra Keflavik ind til Reykjavik hvor jeg fik varmet tungen op til at tale islandsk - der kræver en del mere mundaktivitet med rulle-r'er og mærkelige bløde d'er.
Jeg bor nu i en dejlig kælder med et stort værelse og skrivebord, eget bad og egen indgang, så det er bare som at have en lille lejlighed og så kunne gå op af trapperne og blive mødt med godt selskab, lækker mad og et flygel. (Jeg ville have sat et billede ind her af mit værelse, men mit kamera er gået ud og jeg har glemt min oplader i Danmark - Mor og Pabbi har fundet den og sender den i morgen - tak!)

I går spiste jeg frokost med amma på Perlan, der har Reykjaviks flotteste udsigt. 



Senere tog jeg i svømmehallen for at få rørt mig lidt og få varmen. På vejen hjem nåede jeg at fare vild, men nu har jeg anskaffet mig et kort på tourist-informationen, så det burde ikke kunne ske igen.. vi får se! 

I formiddags mødtes jeg med studievejlederen på Hagaskolan hvor jeg skal være hjælpelærer i dansk og engelsk. Et stort puslespil skulle gå op før jeg fik mit skema; jeg skal være på skolen mandag-onsdag, mandag fra 8.30-14.55, tirsdag fra 10.10-14.55 og onsdag fra 8.30-13.30, så det er nogle lange dage jeg får mig. Til gengæld har jeg fri torsdag og fredag og kan tage i sommerhus med Amma og Afi, tage et kursus med sprogskolen eller begynde til dans. Resten af dagen er gået med at kigge mig omkring i midtbyen, spise gulerod- og ingefærsuppe på The Laundromat Café, som også findes i København, og så har jeg fået skolen til at betale et månedskort til bussen, så jeg selv kan komme omkring, uden at skulle være afhængig af at kunne blive kørt. Det bliver dejligt, for jeg skal lige vænne mig til at skulle give besked om hvilke planer jeg har og hvornår jeg er hjemme osv. men det bliver hurtigt en vane. Tilgengæld er der altid nogen hjemme og Amma laver den bedste mad - i dag stod aftensmaden på pasta med friske blåmuslinger, hvidvin og hvidløg. Mums! Nå ja, så var der belgiske vafler med flødeskum til dessert. Hvis jeg ikke tager på mens jeg er her, er der noget galt med Amma :)

Foran mig venter en weekend med konfirmationer, masser af nye mennesker og så glæder jeg mig til at se La Bohème i morgen aften. Bare det at se salen bliver en oplevelse, og musikken er smuk selv hvis nu operaen er på italiensk med islandske undertekster og jeg ikke kan følge med!

Jeg håber at I har det godt og nyder weekenden. 
Bless bless
- Laura


Ingen kommentarer:

Send en kommentar