søndag den 6. maj 2012

Jeg har ikke lavet penge, jeg har brugt dem..

Jeg har haft nogle rigtig gode dage i min ekstra lange weekend - jeg arbejder kun mandag, tirsdag og onsdag, så torsdag mødtes jeg med den tyske pige jeg har lært at kende gennem dans. Vi faldt i hak og snakkede så vi var lige ved at komme forsent til dans. Vejret var skønt og på trods af lidt vind sad hele Reykjavik udenfor på fortovscaféer og græsplæner, inklusiv mig selv. Efter endu en rigtig god dansetime tog jeg direkte videre for at møde min farmor i Harpan til en koncert med Sigriður Thorlacius, efterfulgt af den bedste burger jeg nogensinde har fået, på restauranten "Mundharpen", der ligger i koncerthuset.
Fredag stod den på shopping, hvilket er meget ulig mig. Jeg skulle bare ind og købe en kjole, jeg havde udset mig, men da jeg kom hjem havde jeg købt to kjoler, tre par sko, en kimono, en strikket top og en cowboyskjorte... Ups. Noget af det var genbrug, så det var ikke så dyrt og så får jeg TAX-free...

Herresko som Amma gav

De flotteste sko jeg længe har set

Sandaler som jeg glæder mig til at bruge til sommer!
I går kom Afis gymnastikhold, der næste år har 50-års jubilæum, til drinks og snacks inden de alle skulle ud at spise. Heldigvis var det også godt vejr i går, så de 40 mennesker ikke skulle være inde i stuen alle sammen. Efter at have hjulpet til og hilst på alle, mødtes jeg med en af pigerne fra koret, der havde fået mig med til en fødselsdag samme aften. Hjemme hos hende kom også tre andre piger, der alle var virkelig søde og åbne, også selvom jeg laver grammatiske fejl. De var vist bare lettede, fordi de havde frygtet at de skulle tale dansk hele aftenen.
De var meget optagede af forskellen på Danmark og Island, hvilket jeg jo lægger meget mærke til når jeg kommer "udefra". Jeg har en forestilling af mig selv som en antropolog, der træder ind i en kultur og bliver en del af den, samtidig med at jeg har det jeg kommer fra i baghovedet hele tiden. Man må vel godt lege lidt nogen gange? Vi snakkede om sjove ord på islandsk og jeg lærte dem nogle danske udtryk, da to af pigerne skal til København om to uger.

Efter pizza og et godt stykke tid, kom den ene af pigerne og hentede os i sine forældres bil og så tog vi hen til fødselsdagen. Over halvdelen skal til eksamen på mandag, så det var en stille og rolig aften, men det var så hyggeligt og sjovt at få lov til at være med. Hver gang jeg blev introduceret for nogen som "Laura fra Danmark", så frøs deres ansigter mens de prøvede at grave noget dansk frem, indtil jeg fortalte dem at jeg godt kunne forstå islandsk. De er virkelig ikke meget for at tale dansk. Men det er bare bonus for mig - så bliver jeg nødt til at øve mig i islandsk. Da klokken var 01.30 kørte vi hjemad igen, da en del af pigerne slet ikke havde drukket fordi de skulle læse dagen efter. Der er ingen natbusser eller andre former for transport efter kl. 23.30, så pigerne fortalte mig at man enten tager en - meget dyr - taxa, eller får sine veninder, der ikke er i byen samme aften, til at komme og hente. Så kører man tilgengæld også for dem en anden aften. Det synes jeg er ret sejt at der ikke er noget med at forældrene henter. Men, det er nok fordi de alle sammen får kørekort så snart de fylder 17.

I dag får vi se hvad der sker, jeg er lidt træt og jeg har læst min bog færdig, overvejer at tage i svømmehallen, eller i biografen, men jeg har set næsten alle filmene i biografen.. Måske skal jeg mødes med en af pigerne nede i byen og gå på loppemarked, men jeg har ikke rigtig nogen penge til det. Så måske bliver det en stille aften med Amma og Afi - og så kommer jeg ikke udenom at se Borgen med dem kl. 20.15. Det er så afslappende at se en dansk serie, og de er åbenbart helt vilde med de danske serier heroppe. Men de er bagud - det er kun de første 10 afsnit :)

Så står den på skole, kor, mere skole, dans, skole og så kommer min kæreste herop onsdag aften! Jeg glæder mig til at vise ham det hele og have nogen at dele det med. (Og så planlægger jeg at sende en hel masse ting med ham hjem, for jeg skulle sidde på min kuffert for at lukke den, da jeg kom herop..)

Og så er der faktisk kun 1.5 uge tilbage når han tager afsted. Det er lige pludselig virkelig kort tid, når man lige er begyndt at lære nogen at kende. Men jeg er allerede ved at lokke den tyske pige til at besøge Danmark og de islandske piger vil måske gerne læse i København, så det er ikke helt håbløst.
Hav en dejlig dag og gem noget af sommeren til jeg kommer hjem. Jeg vil tage lange bukser på og sætte mig op på altanen og få lidt sol i ansigtet :)

Laura


1 kommentar:

  1. Fedt, fedt! Det lyder bare som om du har det helt vildt fedt!

    SvarSlet