fredag den 20. april 2012

Den første tid

Så er det fredag, jeg har været her i mere end en uge, og MEGET er sket siden jeg skrev sidst. Det er derfor jeg ikke har fået skrevet. For jeg vidste at der var meget at fortælle.. Dumt.
Men jeg vil forsøge at gøre det kort(ere). For at gøre det overskueligt er det i overskrifter - så kan I springe det over I ikke gider læse!

Konfirmationer...

er helt anderledes her end i Danmark. De to jeg var til var nærmere "åbent hus" fra 3-6 med kage og kaffe, ingen taler, ingen sange, ingen bordplan - hvilket jeg havde håbet på, så blev jeg nødt til at møde nogle nye. Men i stedet sad jeg mellem min farfars søstre i 1.5 time. De er rigtig søde og det var rart at kende nogen, men de taler meget om deres børnebørn og om hvordan de spiller klaverkoncerter på stribe. Til den første konfirmation sad min farfars familie i den ene side af salen og resten af familien i den anden side. Ingen kontakt. Selv de folk som kender mine bedsteforældre var ikke meget for at hilse på mig, kiggede bare underligt på mig, indtil min farmor oplyste dem om hvem jeg er - så var de til gengæld meget hjertelige, med kys på kinden og det hele!

Om aftenen så vi La Bohème i Harpa, det nye koncerthus, og det var en uforglemmelig oplevelse. Afi havde flottet sig, så vi sad midt for på parkettet! Musikken var formidabel, kostumerne imponerende og kulisserne opfindsomme. Tiden gik hurtigt og pludselig var en 2.5 times forestilling slut, og jeg sad tilbage med lyst til at se det hele en gang til. Med det samme helst.

I kan forestille jer hvor lidt jeg havde lyst til at skulle til konfirmation dagen efter, med stort set de samme mennesker. Efter at have læst de danskbøger jeg skal arbejde med og spillet noget klaver tog vi afsted.
Her undlod jeg at sætte mig ved Afis søstre og heldigvis var værterne meget åbne, der var flere unge, og det blev holdt hjemme hos dem selv, hvilket gjorde det mere intimt og man følte sig mere velkommen. Konfirmanden sang "I'm Yours" med sin bror på ukulele og jeg mødte min frænka, der engang har passet mig. De siger frænka og frændi (kusine og fætter) om alle man er en smule i familie med, hende her er jeg så lidt nærmere, men alligevel er det forvirrende, når det er ens halv grandonkel.
Jeg blev sat af hos min onkel og Tante, Ölli (Örnólfur) og Sóley, da jeg var inviteret til mad. Jeg var i "heitan pot" - varm gryde, dvs. "jacuzzi", som de har på deres terasse, med mine fætre.
Det var dejligt at tale med dem og de havde lavet lækker mad! Min kusine kom hjem fra skøjteløb og hun hjalp mig med at finde et dansehold, som jeg nu har kontaktet. Det var bare mere afslappet end jeg havde haft det i 5 dage og de er meget opsatte på at hjælpe mig, så jeg har det godt mens jeg er her. Så alt i alt en markant bedre dag!

Så blev det mandag: 

SKOLETID! 

7.00: Alarmen ringer. Min første indskydelse er at stille uret til kl. 9, indtil jeg kommer i tanke om at jeg faktisk skal op.
7.48: Tager bussen fra stoppestedet, efter at have spist morgenmad og smurt madpakke.
8.03: Forventet ankomst til mit stoppested, men der er meget trafik.
8.11: Står af bussen
8:18: Ankomst til Hagaskoli, på studievejlederens kontor.
8.22: Stadig ingen mødt. Jeg tjekker mit skema og går selv ned for at finde det lokale jeg skal være i.
8.25: Eleverne er stimlet sammen foran klasselokalet, men ingen lærer.
8.27: Engelsklæreren Árni er kommet - Første indtryk: Ca. 35 år, mand, lavere end mig, men meget smilende, lidt distræt, uorganiseret, minder om min musiklærer fra gymnasiet (ikke kun en god ting).
Han overrasker mig ved at spørge om vi ikke skal gå op og hente en kop kaffe på lærerværelset. Jeg kommer til at spørge om jeg har misforstået hvornår timen begynder. Han bekræfter at den begynder kl. 8.30, og så går vi op på lærerværelset får kaffe og han printer noget ud til eleverne.
8.45: Eleverne er endelig blevet råbt op og har sat sig.
9.10: Pause - hvad de har nået inden? Det kan jeg ikke engang huske.
9.25: Svær lærebog, gennemgang af gloser.
9.50: Pause - op på lærerværelset. Lidt mærkeligt, fordi jeg ikke er blevet introduceret for særlig mange,  men Árni satte sig sammen med mig.
10.10: Lærerne sidder stadigvæk alle sammen på lærerværelset, selvom timen begynder.
10.12: Dansk med Guðrun - Første indtryk: Lidt ordinært tøj, smilende, organiseret, god ved børnene.
Vi gennemgik konfirmationer, da alle 8. klasser her lige er blevet konfirmeret. Jeg skal forberede sammenligning af DK og Islandsk konfirmation til i morgen.
11.40: Mad - en lang middagspause, fordi det ikke er alle, der har pause på samme tid, så jeg sad bare for mig selv og tegnede.
12.10: Fik lov at gå til islandsk for udlændinge og har nu fået adgang til øvelser på nettet - fedt!
13.35: Dansk i 10. klasse med Svava - Første indtryk: Gammel (+60, håber ikke at jeg støder nogen), mærkelig dansk udtale, forvirret, streng.
14.55: Fri!
Jeg faldt i søvn i bussen, men kom af det rigtige sted. Kom hjem og sov til kl. 18.30.

Dagen efter var også fra 8.30-14.55, en LANG dag, fordi de skulle lave projekter på computeren, hvor de ikke havde brug for hjælp. Tilgengæld var onsdag hurtigt overstået - kun fra 10.10 til 13.30, og der var der prøve i den ene klasse, skraldedag hvor de alle samler skrald i lokalområdet, der bagefter blev belønnet med pølser, og så nogle få dansktimer hvor jeg fremlagde og ellers var vi var ude at spille bold i et 15 ud af 90 minutter.

Derefter tog jeg i svømmehallen og svømmede i en time. Vandet man svømmer baner i er nemlig 28-30 grader varmt - lige noget for mig.
Bussen hjem, efter at have gået ned til Tjörnin, et område med vand, lige ved rådhuset, og fået mig en kop kaffe og så bare en stille og rolig aften hos Amma og Afi.

Sumardagurinn fyrsta

Årets første sommerdag, hvor alle får fri? Godt nok har vejret vejret godt siden jeg kom, med sol, men maks. 8-10 grader, og frost om natten, hvilket jeg kalder forår. Det skyldes den oldislandske kalender, hvor man siger at året faktisk begyndte den dag. Det var frost natten inden, og siges at være et tegn på en god sommer, når vinteren og sommeren sådan smelter sammen over en nat. Det satser jeg i hvert fald på.
Jeg fik fat på dirigenten fra Hamrahlið-koret, og hun inviterede mig til deres "vorvítamín"-koncert (forårsvitamin), på sumardagurinn fyrsta. Så Amma og jeg tog derhen og det var virkelig en god koncert med masser af forårssange, hvor publikum også skulle synge med. Senere i programmet fik den utrolig livsglade dirigent, þórgerður, de gamle korsangere, der var til stede til at komme op på scenen og synge med. De var henrykte!
Virkelig en vårvitamin. Amma mødte selvfølgelig nogen hun kendte, så jeg fik hilst på to der synger i koret. Jeg begynder på mandag, det bliver så dejligt at synge igen.
I dag savnede jeg lidt at være hjemme, fordi alle havde fri og jeg ville gerne kende nogen, jeg kunne nyde dagen med, men så ringede min onkel og tante og tog mig med i biografen og se "The Hunger Games" kl. 10. Den var en blanding af et PS3-spil, et realityprogram, hvor der hele tiden er nogen, der styrer slagets gang og man bliver overvåget over alt, og så var der lidt "Charlie og Chokoladefabrikken" over farverne, tøjet og håret. I skulle tage og se den! Måske tager jeg også i biografen lørdag, for Amma og Afi skal til middag hos Ammas stewardesse-veninder, og det koster ikke mere end 30 kr for en helaftensfilm!

Fridag fredag

I dag har jeg både støvsuget hele kælderen og ringet til Steinunn, min islandske veninde jeg kender fra Mozambique, vi skal mødes i morgen :)
Men hvad der var bedst i dag, det var at være på ski i Bláfjell, en halv times kørsel fra Reykjavík, jeg lånte Ammas gamle flyverdragt og solbriller - det var chickt!

Og så fik jeg lov til at køre noget af tiden (da vi var kommet lidt ud af byen)!!
I Island er det nemlig lovligt at "øvekøre" hvis man er over 16 tror jeg, så længe der sidder en bilist ved siden af én. Amma og Afi og min yngste fætter sad på bagsædet, og min onkel ved siden af.
Da jeg skulle parkere ved en lille skrænt, blev Amma ved med at sige "stop" og "pas på", men da jeg kom ud af bilen holdt jeg to meter fra skrænten.. Det er svært at bedømme med sådan en stor jeep.
Jeg var ret rolig synes jeg selv, bortset fra da der var en modkørende bil, samt en bag mig, og jeg skulle dreje i et meget buet sving, fordi både Afi og min onkel sagde at jeg skulle dreje skarpere. Det er nok nemmere når der kun er en, der vejleder. De andre var ret bekymrede, da jeg fik besked på at holde ind ved en sidevej, men jeg vidste ikke vi var nået til sidevejen før kort inden (misforstod det islandske), så de troede jeg ikke havde styr på det og var ved at køre ud i en lille flod, men intet skete, og jeg nåede ikke at blive urolig.. :)

Men det skal dog siges at bilen var med automatgear...

Nu står den på to dage mere med weekend! Målet er, at hjælpe lidt mere til, jeg har en tendens til at falde over et eller andet og så lige pludselig er der gået 1.5 time og Amma har allerede lavet mad. Så jeg står kun for opvask. Nu har jeg dog lovet at lave mad på tirsdag, når Amma har 79-års fødselsdag!

Jeg beklager at det blev så langt - I må læse det af flere omgange.
Næste gang skriver jeg om "en typisk islænding", jeg vil foretage mine observationer de næste par dage!
Mit opladerstik er desværre ikke kommet endnu, selvom min mor og pabbi sendte det i lørdags fra Danmark, så ingen billeder i denne omgang.
Skriv endelig, hvis I er nysgerrige og der er noget jeg ikke har uddybet nok (I doubt that...)

Mange hilsner med solbrændte kinder og ømme lår til jer i Danmark, Norge, Spanien, Mexico og hvor I ellers gemmer jer henne!
- Laura


Ingen kommentarer:

Send en kommentar